Friday, November 25, 2011

Ceramah Perniagaan Internet Bersama Pegawai SSM





Semalam, saya bersama partner saya, saudara Khairul Azlan (Sifu Lan) telah menyampaikan ceramah perniagaan internet dan evolusi pemasaran melalui dunia siber.

Sesi pagi saya memulakan ceramah dengan membentangkan topik mengenai perbezaan perniagaan internet, program internet, pelaburan internet dan istilah-istilah di internet.

Manakala sebelah petang Sifu Lan menerangkan kaedah pemasaran melalui internet, isu penyalahgunaan internet, pandangan dan cadangan.

Alhamdulillah, usaha kami merancang untuk merealisasikan seminar ini berjaya dan mendapat pujian yang cukup baik dari pengarah SSM. Ini juga merupakan titik tolak kami untuk melangkah lebih setapak ke hadapan dengan memberi pendedahan kepada badan kerajaan, bukan kerajaan dan sesiapa sahaja yang mahukan lebih infomasi mengenai isu-isu berkaitan perniagaan internet.

Jika PDRM Bukit Aman nak jemput kami pula selepas ini, kami alu-alukan. Kepada mereka yang ingin menjemput kami untuk mengadakan seminar berkaitan perniagaan internet, boleh hubungi talian 0166407479 atau emel ke nsconsultation@gmail.com :)

Jumpa lagi,

Noorizam Shah
Tuesday, November 22, 2011

Tahniah Buat Harimau Malaya




Saya ni bukanlah fanatik sangat dengan bolasepak. Saya cuma suka tengok permainan bolasepak yang bermusim seperti acara sukan SEA, Olimpik, Piala Dunia dan Piala Malaysia.

Kalau ada perlawanan mingguan seperti liga perdana inggeris, saya buat acuh tak acuh sahaja tak kiralah perlawanan tu melibatkan Manchester United dengan Liverpool atau Arsenal. Hehehe

Malam tadi, sungguh syok dan teruja bila dapat menonton perlawanan akhir bolasepak antara pasukan Malaysia bertemu dengan Indonesia.

Permainan yang agresif dan pantas memang dramatik dan mendebarkan. Saya rasa ni merupakan pertemuan dua pasukan dan perlawanan yang terbaik, biarpun terdapat ribuan penonton Indonesia yang tidak professional semasa lagu Negaraku dinyanyikan.

Saya fikir rakan eBayer Indonesia tidak sebegitu ;)

Saya respek pertahanan Malaysia yang boleh dikatakan beraksi baik sepanjang tempoh perlawanan sehinggalah wisel penamat menentukan sepakan penalti.

Tahniah diucapkan kepada pasukan Harimau Malaya kerana berjaya menumpaskan Garuda Muda. Bukan senang nak kekalkan kejuaraan, lagi-lagi bermain di tempat lawan dihadapan ribuan penyokong pasukan Indonesia.

Tahniah!


Jumpa lagi,

Noorizam Shah
Monday, November 21, 2011

Ini Yang Tak Tahan Ni, Sampai RM2500!



Kebetulan masa saya hendak tinjau-tinjau niche di Toy R Us Subang Jaya, kat lobi sebuah pusat membeli belah ni ada buat gerai jualan lelongan barangan koleksi Cola-Cola.

Teringat lagi beberapa tahun dulu, saya pernah menjual tin minuman Coca-cola di eBay dan ia telah terjual dan dibeli oleh pembeli dari Amerika Syarikat. Menariknya, air tin tu saya belum minum lagi.

Kat rumah saya ni ada beberapa fridge magnet Coca-cola yang masih saya simpan. Mana tahu lagi beberapa tahun, boleh saya lelongkan di eBay lagi. :)

Cerita pasal hari lelongan produk koleksi Coca-cola ini, saya perasan ada seorang penjual dari web lelong.com.my juga mengambil bahagian (gambar atas itu lah penjual dan pengumpul koleksi barangan Coca-cola). Ramai betul yang berminat dengan produk yang beliau jual.

Hari itu, ada hampir 10 gerai jualan yang hampir kesemua menjual pelbagai koleksi termasuk botol minuman, badge, gelas, fridge magnet, kalendar dan banyak koleksi terhad yang agak sukar dijumpai di pasaran.

Saya tertarik dengan acara bidaan di ruangan pentas utama, dimana bakal pembeli membida item yang dijual dan suasana gamat seperti acara lelongan hartanah. Paling menarik acara kemuncak melelong sebuah basikal klasik bertemakan coca-cola telah dibida pada harga RM2500!

Baru saya sedar rupanya Coca-cola ini mempunyai peminat yang tersendiri. Bukan Shamsul Ghau Ghau juga yang minat mengumpul tau! Ada ramai lagi diluar sana!

Ha... nak cari item-item koleksi terhad Coca-cola? Carilah di eBay!

--------------------------------------------------------------------------


Tawaran harga istimewa DVD Video Lubuk Duit tinggal 6 hari sahaja lagi sebelum ia ditamatkan! Dapatkan segera hari ini!



Jumpa lagi,

Noorizam Shah
Friday, November 18, 2011

Kisah Pemuda Berhasil Jana USD1K Dalam Tempoh 24 Jam!



Alkisah seorang eBayer (nama dirahsiakan) telah berkongsi info dengan saya mengenai kejayaan beliau mendapat rekod terbaik, menghasilkan jualan dan menjana pendapatan sebanyak USD1,000 dalam tempoh 24 jam!

Screenshot di atas adalah milik beliau. Bukan rekaan, cuma maklumat-maklumat penting pelanggan terpaksa disembunyikan. :)

Macam ni lah, nak terima hakikat atau tidak terpulang. Masih ramai lagi diluar sana yang tidak tahu macam mana nak jalankan bisnes di eBay. Mereka tercari-cari panduan untuk mulakan bisnes di eBay.

Kalau anda lihat screenshot di atas, pemuda ini bukanlah baru dalam bisnes eBay. Boleh dikatakan pernah beberapa kali mencatat jualan tinggi setiap bulan. Beliau pernah jatuh dalam bisnes eBay, tetapi dia tidak pernah pun "bersara" dari aktiviti menjual di eBay kecuali sesekali bercuti sementara.

Walaupun beliau sudah ada asas menjual di eBay, tetapi beliau tidak sedikit pun mengeluh untuk membeli DVD Video Lubuk Duit dan ketika VLD baru sahaja dilancarkan secara rasmi di pasaran internet, beliau merupakan pembeli pertama yang membuat bayaran tepat jam 10.01 minit pagi, 26hb Oktober 2011.

Berapa harga DVD ini? RM199 sahaja!

Lihat semula screenshot emel di atas. Agak anda berapa kali ganda pulangan yang beliau perolehi hasil berbisnes di eBay? Anda kira sendiri. ;)

Jadi, apabila ada panduan yang boleh membantu anda, kenapa tidak kita pelajarinya. Jika nak merokok, kita sanggup keluarkan RM10 sehari. Sebulan dekat RM300 juga tu!

Kadang-kadang orang tak nak ambil peduli apabila peluang memang saja-saja je lalu depan mereka. Ermmm. nantilah.. nanti.

Nanti nanti tu sampai bila? ;)

Cerita pasal DVD Video Lubuk Duit, kouta yang ada untuk harga RM199 tu pun tinggal tak banyak lagi. Adalah dalam 300 unit lagi. Tawaran ni pun saya buka sejak 26hb Oktober 2011 dan tawaran tamat pada 27hb November 2011.

Kalau tak habis kouta pun, tawaran tetap saya tutup juga. Sebab lepas tu harga DVD Video Lubuk Duit akan dinaikkan ke...... jeng jeng jeng..

Kalau naik pun still berbaloi lagi. :)

Ok, Jumpa lagi.


Noorizam Shah
Friday, November 11, 2011

ATM + Debit Card Mastercard CIMB


Gambar kredit facebook Que Hazadous

Info ni saya dapat tahu dengan rakan eBayer, saudara Que Hazadous di Facebook group tertutup Geng eBayer. Beliau notis yang CIMB Bank telah lancarkan satu kad debit baru yang berfungsi sama seperti kad ATM.

Wahhh.. memang menarik. Memang dah lama saya tunggu CIMB keluarkan kad ini. Memandangkan kad ATM yang saya guna dah patah, tengahari tadi, saya buat permohonan baru tukar kat ATM kepada kad debit Mastercard CIMB.

Nak tukar kad ni free je tadi. Tak payah bayar apa-apa pun. Lepas nombor giliran dipanggil, lebih kurang 20 minit, dah siap proses permohonan.

Jadi, sekarang CIMB telah memenuhi citarasa saya sebagai seorang pengguna yang menjalankan perniagaan internet dan bukan internet.

Hari ni, 11hb November 2011 (11.11.11) boleh la puji CIMB Bank! :)


Jumpa lagi,


Noorizam Shah
Monday, November 7, 2011

Membina Francais Manusia Di Dalam Bisnes Networking

Bercerita mengenai dunia francais, kita mengambil contoh bagaimana Ray Croc, seorang pengasas MC Donald yang bukan berlatar belakang seorang usahawan telah membuka perniagaan Mc Donald secara besar-besaran di seluruh dunia.

Beliau sedar, bagi meluaskan perniagaan Mc Donald, ia memerlukan duplikasi bahan dan gerak kerja. Beliau melatih individu yang berpotensi dan layak bagi menjadi salah seorang francaisnya. Teknik duplikasi ini telah meluaskan perniagaan Mc Donald hingga kini, Malaysia menambah banyak restoran-restoran baru Mc Donald.

Saya mengambil rujukan sebuah buku mengenai bisnes networking, dimana bisnes ini juga memerlukan francais manusia. Melalui francais manusia ini, proses duplikasi merupakan nadi penting. Apabila tidak ada duplikasi, perniagaan tidak dapat berkembang dengan pesat.

Sebagai seorang leader/upline, mereka bertanggungjawab memfrancaiskan downline. Leader atau upline perlu berikan segala ilmu pengetahuan yang ada. Francais manusia di dalam bisnes networking tidak memerlukan modal puluhan ribu ataupun jutaan ringgit.

Francais manusia bukan semata-mata menaja tetapi latihan dan ilmu pengetahuan di dalam bisnes network harus dititik beratkan jika ingin bisnes tersebut berkembang dengan pesat. Ini hebatnya francais manusia di dalam bisnes network. Oleh itu, tidak hairan apabila ada yang menjadi kaya raya melalui francais manusia ini.

dari,
Noorizam Shah
Saturday, November 5, 2011

Salam Aidiladha



Gambar kredit: ILUVIslam.com


Selamat hari raya Aidiladha. Selamat menjalankan ibadah korban.

Dari,

Noorizam Shah dan keluarga
Tuesday, November 1, 2011

Bisnes di eBay bukan Bisnes Jangka Pendek

Benar! Bisnes di eBay bukanlah bisnes jangka pendek. Jika anda seorang serius menjalankan bisnes di eBay, anda berpotensi untuk memperolehi pelanggan berulang untuk jangka masa panjang.

Platform eBay merupakan tapak yang berpotensi untuk mereka yang sedang menjalankan perniagaan konvensional mengembangkan perniagaan kepada online (dalam talian).

Jika anda merupakan seorang penjual, pembekal atau pemborong, anda boleh menggunakan medium pemasaran di eBay untuk menjual produk-produk anda. Anda boleh melakukan sendiri atau melantik individu/ejen bagi menjual produk tersebut.

Namun begitu, anda perlu mengenalpasti terlebih dahulu produk yang sesuai untuk dijual dengan melakukan kajiselidik pasaran dan permintaan di eBay. Sebagai contoh, jika anda merupakan pemilik kedai menjual produk-produk kraftangan dan cenderahati, anda boleh menentukan samada ia sesuai atau tidak dipasarkan di laman web eBay.

Kenapa eBay?

Jika anda bandingkan kos promosi di eBay dengan kos pemasaran offline, kos melakukan pemasaran di eBay lebih menjimatkan. Kenapa? di eBay, traffik/pelawat telah tersedia ada. Setiap hari berjuta pelawat melayari laman web eBay untuk mencari produk yang mereka minat dan membeli. Berbeza jika anda melakukan pemasaran offline, kos pemasaran mungkin lepas besar dan potensi untuk mendapat bakal pelanggan dan pelanggan juga terhad.

Andai anda boleh menggabungkan kaedah ini dan melakukan pemasaran secara serentak, potensi untuk anda menghasilkan jualan adalah tinggi.


Cuba anda cari maklumat eBay di Alexa.com, eBay berada di kedudukan yang baik untuk laman paling banyak dilayari. Sekarang anda nampak potensi untuk kembangkan pasaran dan tingkatkan jualan produk anda?

Jangan bimbang jika anda tidak mempunyai sebarang asas untuk memulakan bisnes di eBay. Hari ini ada penyelesaiannya. Saya baru sahaja melancarkan produk tutorial panduan langkah demi langkah dan panduan ini adalah dalam bentuk video.

Anda boleh menontonnya secara santai, bila-bila masa, berulang-ulang kali tanpa sebarang gangguan dan mengikut keselesaan anda. Anda harus pelajari dan mendalami ilmu ini kerana, amatlah rugi dan cukup rugi jika anda sudah ada perniagaan tetapi tidak meluaskan pasaran produk sedia ada anda.

Seperti yang saya nyatakan, jika anda melepaskan satu peluang yang datang di depan anda, 3 kali peluang akan diambil orang lain bila-bila masa hari sekarang.

Berniaga secara berhemah, potensi bisnes jangka panjang menanti anda!

Jumpa lagi,

Noorizam Shah
www.videolubukduit.com

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search