Tuesday, January 20, 2015

6 Teknik marketing kajian Edward De Bono.

(Gambar dipetik dari: http://resources2.news.com.au)


Saudara Aqif Azizan berkongsi tip di dalam email seperti berikut:

Marketing ini ibarat sains dan seni.

Sains itu boleh dikaji. Seni itu pula datang dari bakat.

Apakah sains marketing yang telah terbukti keberkesanannya?

===
Teknik marketing cara 6 Thinking Hats.
===

Apabila menghasilkan kempen-kempen marketing, kita boleh gunakan pendekatan pengasas 6 Thinking Hats iaitu Edward De Bono.

Monday, January 5, 2015

[Lelong.my]: Nasihat Terbaik Untuk Jual Produk Di Sini



Lelong.my

Plaform jual beli ini  lebih lama dari Mudah.my dan Facebook. Ramai penjual tempatan memilih lelong.my sebagai tempat menjual dan membeli produk.

Lelong sangat popular dengan produk-produk trend seperti gajet, smartphone, aksesori dan macam-macam lagi. Kini web lelong telah berubah wajah dan format.

Kita dah boleh beli produk dalam format buy now seperti mana format di eBay. Malah produk-produk lain seperti pakaian, kecantikan dan kesihatan semakin banyak dijual.

Saya ada satu akaun di web lelong sejak tahun 2008. Walau pun tidak aktif menjual, namun saya boleh katakan ia masih platform yang berpotensi untuk kita jual produk di internet.

Setakat ni ada beberapa produk saya terjual di web lelong. Apa yang saya boleh katakan.. menjual produk  di lelong menggunakan store serta dihubungkan dengan kaedah bayaran menggunakan kad kredit, lebih menggalakkan pembeli membeli produk kita.

Nasihat terbaik, untuk menjual produk di web lelong.my, anda perlu ada:

- Store
- Netpay

Ada banyak kelebihan bagi mereka yang melanggan store di lelong.my. Dengan potensi traffik/pelawat yang tersedia ada, kebarangkalian produk kita dibeli juga tinggi jika:

- Produk yang membantu menyelesaikan masalah pengguna
- Gambar yang menarik
- Harga yang menarik
- Kaedah pembayaran yang mudah
- Penghantaran cepat dan selamat

Seller-seller Sarawak dan Sabah pun hebat juga guna platform lelong.my ni sebagai tempat menjual. Terbaiklah!

Kepada anda,

Jangan sekat platform untuk menjual produk kita. Ambil peluang limpahan traffik di internet dan tukar mereka menjadi pembeli produk anda!

Jumpa lagi,

Noorizam Shah
www.kuasalelong.com



Musibah dan Ujian Allah, Allah Sayang Kita


Musibah dan Ujian Allah,

Itulah caranya Allah beri peringatan kepada kita supaya kita sentiasa bersujud dan tidak leka dengan kehidupan di dunia.

Allah tidak salahkan kita mengejar kekayaan di dunia. Kita carilah kekayaan seberapa banyak sekali pun tetapi kekayaan yang diperolehi itu dari jalan yang benar.

Allah berikan musibah kepada kita tanpa mengira darjat. Tidak kira kita berjubah, berserban, mengucap kalimah-kalimah Allah setiap hari.
 
Jika kita bongkak, angkuh, ego, merendah-rendahkan orang, tamak, apa juga pangkat kita, apa juga pakaian kita, apa juga latar belakang kita, apa juga kepercayaan kita,

Allah akan kenakan musibah dan ujian supaya kita berfikir dan belajar bahawa tiada kuasa yang lebih besar daripada Allah S.W.T
Saturday, January 3, 2015

[Belajar eBay]: Yuran Listing Produk di eBay


Bila kita nak jual produk di eBay, kita kena tau mana pasarannya. Di eBay ada banyak pasaran. Penjual di Malaysia biasanya akan listing produk di eBay Malaysia, eBay USA, eBay UK dan eBay Australia. Ada juga penjual yang listing produk di eBay Jerman.

Setiap pasaran ada polisi masing-masing. Apabila kita buat listing, akan ada yuran-yuran yang akan dikenakan kepada penjual. Sebagai contoh, jika kita listing di eBay Malaysia, semua yuran yang dikenakan kepada kita adalah dalam nilai Ringgit Malaysia.

Bila kita listing di eBay USA, semua yuran akan dikira dalam nilai US Dollar. Kadar yuran bagi setiap platform ini adalah berbeza.

Listing insertion fee antara eBay USA dan eBay Australia tidak sama kadarnya.
Friday, January 2, 2015

Apa Khabar eBay 2015?

Mood baru. Semangat pun baru. Diharap mood dan semangat ini terus kekal konsisten pada bulan ini dan bulan-bulan mendatang.

Apa khabar eBay pada tahun 2015 ini?

Yang pasti penghujung tahun 2014, ramai usahawan eBay berjaya menghasilkan jualan besar sempena perayaan Krismas yang lalu. Mereka yang dah berkecimpung dalam bisnes ini pasti tahu kenapa saya katakan perayaan Krismas beri banyak manfaat kepada penjual di eBay.

Tahun ini dikhabarkan ramai usahawan eBay mula merancang rentak bisnes 2015 di eBay. Ramai yang nak comeback katanya!
Thursday, January 1, 2015

Selamat Tahun Baru 2015



Sebelum terlewat, saya nak ucapkan selamat tahun baru 2015 buat pembaca blog NoorizamShah.net
Terima kasih kerana sentiasa melayari blog ini. Di harap apa yang kita rancang dan impikan akan dapat dicapai dengan jayanya.

Saya juga berdoa semua kita dijauhkan dari musibah dan dugaan seperti mana tahun lalu.
Sudah banyak tragedi pilu yang berlaku kepada kita dan negara.
Untuk usahawan yang baru nak bertapak,  cabaran sudah pasti menanti anda semua. Namun jangan takut dan gentar.

Dalami ilmu bisnes dengan lebih serius lagi. Pastikan anda hadir ke program-program bengkel dan seminar yang lebih menumpukan perkara praktikal seperti pembangunan produk dan jenama, pendaftaran syarikat dan pengurusan, mentadbir dan menguruskan dokumen, pemasaran dan jualan serta perkara-perkara yang berkaitan.

Anda boleh hadir ke program pembangunan diri dan motivasi. Namun cadangan saya lebihkan ke program yang mengajarkan anda perkara secara praktikal.

Kejayaan anda bukan berdasarkan berapa banyak program yang anda sertai.
Kejayaan sebenar anda ialah bagaimana anda menggunakan pengalaman dalam mengembangkan bisnes.

Kejayaan itu akan anda perolehi selepas anda mengharungi cabaran sebenar berbisnes.
Jangan lupa daftar syarikat perniagaan. Sekarang ni siapa-siapa yang menjalankan bisnes di internet tidak kira secara sambilan dan kecil-kecil diwajibkan untuk memiliki no pendaftaran syarikat.
Jika tidak kita dikatakan menjalankan perniagaan secara tidak sah atau haram dan boleh didakwa oleh undang-undang kerajaan.

Berniagalah secara sihat. Praktikkan kaedah pemasaran dan jualan di platform yang berpotensi dan bersesuaian.

Tidak semua bisnes itu sesuai dalam sesuatu platform. Kaji dan fahaminya.
Kita ada facebook, instagram, twitter, ebay, lelong, blog, ecommerce, minisite dan macam-macam lagi.

Ambil tahu platform ini. Lihat di mana trend pengguna internet berada.
Saya doakan kejayaan demi kejayaan untuk anda di tahun 2015 ini.
Doakan saya juga.

Jumpa lagi,
- Noorizam Shah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search