Tuesday, December 21, 2021

O-maxx Membantu Anda Membina Imunity Badan Lebih Baik

 



Untuk meningkatkan imuniti badan, anda boleh mengambil langkah-langkah berikut:

  1. Makan makanan yang seimbang dan sihat, termasuk buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, protein berkualiti dan lemak sihat.

  2. Pastikan anda mendapat tidur yang mencukupi setiap malam, iaitu kira-kira 7-8 jam sehari.

  3. Amalkan senaman secara berkala untuk meningkatkan sistem kardiovaskular dan membantu mengurangkan tekanan darah.

  4. Hindari rokok, alkohol, dan dadah yang merosakkan sistem imun badan.

  5. Kurangkan tekanan dan kebimbangan anda dengan teknik penenangan seperti yoga atau meditasi.

  6. Pastikan anda mempunyai cukup vitamin dan mineral dalam diet anda, atau mungkin perlu mengambil suplemen yang sesuai.

  7. Jaga kebersihan diri dengan mencuci tangan dan mengelakkan sentuhan dengan orang yang sakit.

  8. Ambil vaksin yang diperlukan untuk melindungi diri anda daripada penyakit yang boleh dielakkan.

  9. Kurangkan pengambilan gula dan lemak yang berlebihan dalam makanan.

  10. Elakkan daripada mengambil steroid atau dadah lain yang boleh menekan sistem imun badan anda.

    Panax quinquefolium radix, atau ginseng Amerika, mempunyai beberapa manfaat untuk kesihatan manusia. Antara manfaat ginseng Amerika ialah:

    1. Meningkatkan sistem imun badan - ginseng Amerika boleh membantu meningkatkan sistem imun badan untuk melawan penyakit dan jangkitan.

    2. Meningkatkan keupayaan mental dan fizikal - ginseng Amerika dikaitkan dengan peningkatan tahap tenaga dan pengurangan keletihan, dan juga dapat membantu meningkatkan tahap kognitif.

    3. Menurunkan tahap gula darah - ginseng Amerika dikatakan dapat membantu mengekalkan tahap gula darah yang sihat.

    4. Menurunkan tekanan darah - beberapa kajian menunjukkan bahawa ginseng Amerika boleh membantu menurunkan tekanan darah dan membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.

    5. Mengurangkan tahap kolesterol - ginseng Amerika dikatakan dapat membantu menurunkan tahap kolesterol LDL yang buruk dalam darah.

    6. Meningkatkan libido - ginseng Amerika dikatakan dapat membantu meningkatkan libido dan daya tahan seksual pada lelaki dan wanita.

    Walau bagaimanapun, sebelum mengambil suplemen ginseng Amerika, adalah penting untuk berbincang dengan doktor anda untuk memastikan bahawa ia selamat dan sesuai untuk keperluan kesihatan anda. Dapatkan O-maxx Orange Mix Powder di sini: https://wa.link/gpqa1c

Tuesday, July 27, 2021

Manfaat Ubi Jaga Di Dalam Produk Minuman Botani Episor Xtra

 


Bercerita mengenai herba Ubi Jaga, ramai lelaki di Malaysia tahu akan manfaat besar herba ini. Herba Ubi Jaga juga dikenali sebagai Smilax Myosotiflora telah lama diguna oleh masyarakat orang Asli dalam perubatan tradisional serta masyarakat Melayu dahulu kala sebagai makanan tambahan untuk ransangan seks.

Bagi yang baru mengenali herba Ubi Jaga, herba ini banyak terdapat di dalam hutan tropika di Asia Tenggara. Ia tumbuh merayap secara meliar.

Menurut Dr Zubaidi Hj Ahmad, herba ini dipercayai boleh membantu pengedaran darah yang sempurna. Herba ini juga diguna sebagai ubat tradisional untuk menguatkan tenaga lelaki, sebagai tonik untuk menambahkan metabolisma badan.

Banyak kajian juga mendapati herba Ubi Jaga dipercayai membantu menambah keinginan seks, menambahkan rasa sensitiviti, menguatkan kekerasan dan membolehkan lelaki dewasa untuk menikmati seks yang lebih kerap dan lebih lama.

Melalui perubatan tradisional cina, herba Ubi Jaga dipercayai membantu mengimbangkan mood, membantu tekanan darah yang lebih sihat dan meningkatkan tenaga.

Apabila herba Ubi Jaga ini diangkat secara kormesial, banyak industri produk kesihatan melalui kajian R&D Makmal kesihatan menggunakan herba Ubi Jaga ini didalam produk berasaskan minuman botani.

Seperti Episor Xtra, produk ini juga mengandungi bahan-bahan herba terpilih seperti Ubi Jaga, Tongkat Ali, Madu, Kayu Manis untuk menambah rasa lebih enak diambil begitu sahaja.

Ia dijadikan minuman kesihatan kebanyakan pengguna di Malaysia, Singapore dan Brunei sebagai supplemen pilihan terbaik dan berkualiti.


Sunday, July 25, 2021

Review Episor Dari Pengguna Yang Telah Amalkan Herba Terbaik Ni Sejak 2017

 


Banyak laman web cuba beri review atau pun feedback mengenai pendapat mereka mengenai produk herba Episor ni.

Sekarang ni ramai yang tahu herba Emorra Episor ni tengah popular, viral dan paling tinggi permintaan dari pengguna lelaki dan wanita dewasa di Malaysia.

Ada juga laman web yang berpura-pura memberi gambaran tidak baik atau menulis secara tidak jujur dengan menggambarkan keburukan, tetapi akhirnya mereka sebenarnya mahu menjual produk mereka sendiri yang tidak mendapat permintaan tinggi seperti mana produk herba Episor ni.

Jadi berhati-hati. Ada juga website yang konon memberi khidmat nasihat perubatan secara berbayar di online menulis komentar dan pendapat mengenai herba Episor tetapi sebenarnya yang memberi pendapat itu tidak pun mengetahui secara terperinci mengenai herba Episor ini.

Jika anda nak tahu,

Herba Episor bukanlah produk tangkap muat atau produk yang dibuat secara carca marba.

Produk ini berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dibawah kategori ubat tradisional. Herba Emorra Episor juga telah mendapat pensijilan halal oleh JAKIM.

Herba Emorra Episor ini dikilang di kilang ubat yang mendapat status GMP. Setiap batch penghasilan herba ini akan melalui ujian makmal dan akan dibekalkan laporan ujian bagi memastikan setiap pengeluaran mencapai standard dan tahap keselamatan yang dibenarkan.

Herba Emorra Episor ini mengandungi dua herba terpilih, premium dan di import dari luar negara seperti Horny Goat Weed dan Bu Gu Zhi.

Dua herba ini telah melalui proses kajian yang mendalam oleh beberapa pakar ahli kimia di luar negara dan setiap laporan di masukkan di dalam pubmed untuk rujukan awam.

Herba Emorra Episor ni hanya mengandungi dos 500mg untuk setiap kapsul. Sejak dulu, rawatan atau perubatan alternatif seperti pengambilan produk herba diakui oleh ramai di seluruh dunia sejak zaman berzaman.

Namun, pengambilan herba perlulah mengikut dos yang dicadangkan. Untuk mereka yang ada penyakit kronik sangat dicadangkan untuk merujuk dengan mana-mana doktor atau ahli farmasi bertauliah sebelum mengambil sebarang jenis herba.

Berdasar dari maklumbalas, testimoni atau feedback pengguna yang telah mengamalkan herba Emorra Episor ini, mereka mendapati morning wood mereka kembali seperti dulu-dulu.

Salah satu kegagalan untuk menikmati morning wood adalah kerana aktiviti onani yang terlalu kerap di usia muda. Kesan ini sangat membimbangkan ramai orang sehinggakan mereka mula hilang keyakinan untuk bersama isteri apabila berkahwin.

Kesan onani yang terlalu aktif juga memberi risiko kepada masalah mati pucuk. Hilang nafsu seks dan mengalami masalah zakar lembik.

Pengguna yang mengamalkan Episor secara mengikut aturan juga mendapati paras libido kembali stabil, tahap testosterone sangat baik, tidak lagi ada masalah pancutan pra-matang (ejucalation premature), badan menjadi lebih segar, tidur lebih lena, mudah bangun awal pagi, lebih fokus, tiada lagi rasa lesu disiang hari, membantu menguatkan otot, sendi dan tulang.

Sejak ia dipasarkan di Malaysia, herba Emorra Episor ini juga turut mendapat permintaan dari kalangan pengguna di Singapura, Brunei, Indonesia, Australia, Jepun, Korea, Kuwait, Arab Saudi dan negara sebelah Eropah serta Amerika Syarikat.

Bagi anda yang baru pertama kali mengetahui mengenai herba Emorra Episor ini, anda boleh dapatkan info dari ahli farmasi bertauliah seperti di Farmasi Permai, Be Pharmacy, Kaisar Pharmacy, Ureka Pharmacy, AMPM Pharmacy (soon), Alpro Pharmacy (soon), Healthlane Pharmacy (soon), Watson Pharmacy (soon), Firstcare Pharmacy dan banyak lagi.

Atau anda boleh je beli online di www.emorra.com.my untuk pastikan produk ni original.


Sunday, July 11, 2021

Promosi Beli Herba Emorra Episor Dapat Percuma Sebotol Minuman Botani Episor xtra

 


Sepanjang bulan Julai 2021 ini pelanggan bertuah yang beli herba Emorra Episor pada harga promosi bakal terima freegift istimewa iaitu PERCUMA sebotol Minuman Botani Ubi Jaga Episor Xtra.

Episor Xtra adalah minuman botani yang terdiri dari Ubi Jaga, Tongkat Ali, Halba, Madu, Kayu Manis, Blueberry yang membantu menambah tenaga si pengguna.

Namun stok promosi ini terhad kepada 900 unit terawal sahaja.

Pembelian terus secara online boleh dibuat melalui link ini: 

https://shopee.com.my/product/5516035/3073529299/ 

Wednesday, June 23, 2021

Di Mana Nak Beli Herba Emorra Episor Di Farmasi?


Ramai dah yang beli dan amalkan herba Episor ni sejak beberapa tahun ni. Ramai juga yang akui dan percaya herba Emorra Episor ni sangat membantu kesihatan mereka.

Bagi anda yang baru pertama kali mendengar mengenai herba ni, boleh terus cari kat Farmasi dan dapatkan maklumat dari ahli-ahli farmasi.

Ramai ahli farmasi yang rekemen herba Emorra Episor ni sebab kualiti dan keberkesanan membantu menguatkan badan, menguatkan otot, sendi dan tulang.

Herba dalam Episor ini mengandungi Horny Goat Weed dan Bu Gu Zhi iaitu herba cina yang sangat berkualiti, premium dan segar.

Dengan dos 500mg sebiji ia membantu anda untuk atasi masalah kelesuan, masalah cepat letih, masalah cepat pancut, masalah mengantuk, masalah kurang fokus, masalah sakit lutut, masalah sakit pinggang, masalah sakit belakang dan macam-macam lagi.

Anda boleh cuba cari dan bertanya kepada ahli farmasi di Watson, Guardian, Caring, Healthlane, Alpro Pharmacy. Tanya diaorang, boleh tak dapatkan herba Emorra Episor ni.

Sila tunjuk gambar kat mereka. Jika takda stok, sila minta mereka restock segera stok ni kerana Herba Emorra Episor sentiasa sold out dan cepat habis dijual.

Kepada anda yang ada masalah zakar tak cukup keras, zakar lembik, kurang morning wood, yang plan nak dapatkan anak sebab dah lama takda ada anak, sila amalkan herba ini 2 biji - 4 biji sehari selepas makan.

Minum air secukupnya kerana ia penting untuk bantu herba "bekerja" di dalam badan anda.

Jaga juga pemakanan harian seperti kurangkan makanan berminyak, makanan yang banyak guna santan, kurangkan minum air berkarbonat, tidak merokok atau minum alkohol.

Buat senaman ringan atau aktiviti aktif yang mengeluarkan peluh seperti membasuh kereta, berkebun, mencuci bilik air, berjogging atau berbasikal.

Dapatkan nasihat doktor jika anda mempunyai masalah kesihatan kronik seperti kencing manis, darah tinggi, strok atau pun darah rendah.


Wednesday, April 28, 2021

Ini Cara Mandi Wajib Yang Betul Mengikut Garis Panduan JAKIM




Mandi wajib atau juga dipanggil mandi junub tidak boleh dipandang ringan. Samada terkelur air mani, selepas bersetubuh atau selepas haid atau nifas, cara mandi wajib yang betul adalah sangat penting. Ini kerana jika mandi wajib tidak betul, ibadat yang lain tidak sah. Tidak kira juga menggunakan air hujan, air paip atau air pancut shower, yang penting air tersebut ialah air mutlak.

Tidak perlu mandi lama-lama. Biar cepat, mudah dan ringkas. Asalkan mandian itu sempurna. Panduan mandi wajib ini boleh digunakan untuk kedua-dua lelaki dan perempuan.

1. Niat ketika air sampai ke tubuh
2. Membaca “Bismillah”
3. Mencuci tangan sebanyak tiga kali
4. Mencuci kemaluan dengan tangan kiri
5. Membersihkan atau menyucikan tangan kiri dengan sabun
6. Berwuduk. Wuduk boleh dilakukan seperti wuduk biasa sepertimana biasa dilakukan sebelum melakukan solat. Ataupun boleh menangguhkan mencuci kaki selepas selesai mandi.
7. Membasuh kepala dengan mengusap rambut secara meratakan kepala lau siram 3 kali dengan air. Ini berdasarkan hadith dari ‘Aisyah (R.A) di dalam Sahih al-Bukhari yang maksudnya:

“Kemudian Baginda SAW memasukkan jari-jarinya ke dalam air, kemudian mengusap rambutnya, kemudian menyiram kepalanya 3 kali dengan kedua-dua tangannya”

Ketika menyiram kepala, hendaklah dimulai dengan bahagian kanan, kemudian bahagian kiri dan seterusnya bahagian tengah kepala. Ini berdasarkan hadith ‘Aisyah (R.A) yang maksudnya:

“Baginda menyiram kepalanya di bahagian kanan, kemudian bahagian kiri”

Bagi wanita yang mandi untuk haid atau mandi junub, perlu melepaskan ikatan rambut tersebut. Ini pula berdasarkan hadith ‘Aisyah (R.A) di dalam Sahih al-Bukhari di mana beliau kedatangan haid ketika menunaikan haji. Lalu Baginda Rasulullah SAW berkata sedemikian:

“Tinggalkanlah umrahmu, lepaskanlah ikatan rambutmu (ketika mandi) dan sisirlah rambutmu”

8. Memulakan dengan bahagian kanan tubuh.

Dari ‘Aisyah (R.A): “Sesungguhnya Rasulullah SAW suka mendahulukan bahagian kanan pada semua urusannya, ketika memakai kasut, ketika bersikat dan ketika bersuci”. (Sahih Muslim)

9. Meratakan air ke seluruh tubuh badan

10. Berwuduk jika hendak mengerjakan solat fardhu. Perbezaan antara mandi wajib dengan mandi sunat hanyalah pada niatnya sahaja. Cara kaedah mandi adalah sama.

Wallahu’alam

Tuesday, April 27, 2021

Kenapa Neelofa dan PU Riz Di Kompaun RM60,000?


 

Selepas berbulan hari ni baru Neelofa dan PU Riz dikenakan kompau  RM20,000 dan RM10,000 kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Dikatakan 20 orang ahli keluarga Neelofa dikenakan kompaun RM1,500 setiap seorang tanpa diskaun dengan jumlah keseluruhan RM30,000 atas sebab gagal nak buat penjarakan sosial masa Neelofa dan PU Riz akad nikah.

Sebab tu media tulis angka kompaun sampai RM60,000. Memang kesalahan ni pihak polis cakap takda diskaun.

Jadi Neelofa pasti dah bersedia dengan sebarang kemungkinan seperti dikenakan kompaun ni.

Sebelum ni ramai netizen bising apasal Neelofa tak kena sedangkan ramai rakyat marhaen kena kompaun ada yang kena RM1500. Ada yang kena RM10,000. Ada juga kes viral penjual burger kena kompaun sampai RM50,000!

Dengan situasi sekarang, kita sebagai marhaen still tak paham dengan tindakan pihak kerajaan dalam menguat kuasa undang-undang.

Ada banyak kes-kes yang terlepas pandang seperti majlis berbuka puasa golongan VVIP, majlis rasmi kerajaan, majlis berbuka puasa kat hotel, pusat membeli belah dan bila keadaan diperketatkan pula, ia menjadi tekanan kepada masyarakat.

Terasa dikurung, terkurung.

Nak buat aktiviti rasa macam serba salah. Mental dan emosi terganggu. Apabila Neelofa buat majlis besar-besaran siap jemput Menteri Agama sekali, macam ada signal nak mencabar prosedur SOP yang ditetapkan.

Orang akan kata. Kalau Neelofa boleh. Kenapa kami tidak boleh?



Cara Hilangkan Sakit Lutut Dan Kaki Tanpa Pembedahan

 



NAK HABIS RAMADHAN NI.. KAKI DAN LUTUT SAKIT MENJADI-JADI..

Pernah tak terjadi kat anda bila setiap kali bangun pagi.. tapak kaki dan lutut sakit berdenyut-denyut. Makin sakit jadinya.
Malam tadi memang tidur tak lena sungguh... mengadap sakit ni dah berhari-hari.. berbulan-bulan..
Memang rasa tak selesa sungguh... Bangun nak pergi bilik air buang air besar pun payah.. terhinjut-hinjut..
Terpaksa berpaut kat dinding, kat tiang.. sampai perlu bertongkat..
Lagi parah.. kena guna kerusi roda. Kalau ada anak-anak kat rumah boleh la tolong.
Kalau tinggal seorang? Macam mana? Hadap je la sakit ni tak tau berapa lama lagi kan?
Nak tak.. kalau ada satu cara yang sihat, selamat, tak risiko dan kos tak mahal.. tapi boleh bantu kembalikan semula hilang rasa sakit kat kaki dan lutut tu.
Tak lagi lepas ni rasa berdenyut-denyut.
Tidur lebih lena, bangun awal pagi badan rasa segar.
Jalan nak ke bilik air tak perlu lagi guna tongkat.
Maca feedback customer ni,
"Alhamdulillah... lega sangat- sangat. Rasa nak menitik air mata syukur bila tau ada cara nak hilangkan sakit lutut ni. Lepas saya amalkan herba Episor ni secara konsisten... macam tak percaya hilang sakit kaki tu hilang macam tu je. macam magik" - Kak Salmah, Pontian, 44 tahun.
"Saya ingat herba ni tipu.. rupa-rupanya lepas saya beli herba ni kat Farmasi, saya amalkan 2 botol... memang betul la tangan dan kaki saya takda kebas-kebas lagi. Badan jadi segar. Nak pergi meniaga goreng pisang masa ramadhan pun dah boleh. Terima kasih juga kat anak sulung akak yang tolong dapatkan herba best ni" - Kak Junaidah, Sg Petani, 52 tahun.
Sebenarnya.. herba Episor ni adalah herba tradisional cina yang diiktiraf halal oleh Jakim dan juga berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia sejak tahun 2017.
Herba Episor ni memang terkenal dalam membantu kesihatan dan menguatkan badan. Ia mengandungi herba cina yang dikenali sebagai horny goat weed yang paling berkualiti.
Sampai ramai ahli farmasi memang rekemenkan herba ni kat pelanggan-pelanggan mereka untuk bantu sihatkan semula lutut, badan serta tenaga dalaman.
Yang paling best, herba ni 100% organik, dikilangkan oleh kilang berstatus kilang ubat yang ada lesen GMP.
Herba ni juga melalui proses ujian makmal untuk buktikan herba ni 100% selamat tanpa kesan mudarat seperti dadah terlarang.
Kenapa ramai orang suka herba Episor ni?
1. Herba ni bantu segarkan badan yang lesu.
2. Herba ni bantu segar dan mudah bangun awal pagi
3. Herba ni bantu legakan sakit lutut, belakang badan, pinggang dan kaki
4. Herba ni bantu tingkatkan tenaga dalaman lelaki dan wanita. Yang dah lama berkahwin pun sangat dicadangkan amalkan herba ni.
5. Paling best untuk masalah lelaki. Sangat dicadangkan amal herba ni.
Tapi tulah.. tak semua farmasi ada jual herba ni. Almaklumlah.. stok herba Episor ni susah nak dapat. Tak banyak pun ada setiap kali production.
Sebab tu, ada customer sanggup beli sampai 2-4 botol terus. Bukan setakat selesa makan, malah jadi serasi.
Masa time PKP ni... nak pergi cari kat farmasi pun payah. Bukan selalu ada stok. Asyik sold out je.
Cara terbaik.. beli je online. Ramai rekemen beli online kat www.episor.com sebab senang, selamat dan jimat.
Tunggu je kat rumah, barang sampai. Dan paling best.. beli online kat website ni.. customer akan dapat FREEGIFT bernilai RM100 secara percuma.
Apa freegift tu?
Nama freegift tu ialah Fenugreek Juice Drink. Ia minuman botani yang sangat bagus untuk stabilkan paras gula dalam darah, bagus untuk kesihatan jantung sebab ada sterol tumbuhan, bagus untuk mereka yang ada penyakit darah tinggi dan bagus juga utk mereka yang ada gout.
Freegift ni kalau nak beli sekotak RM100. Tapi dengan beli Episor (belanja RM150 sebotol) dapat Fenugreek ni PERCUMA!
Bayangkan.. anda beli 4 BOTOL EPISOR. Anda dapat 4 kotak Fenugreek PERCUMA!
Berita tak baiknya... stok EPISOR ni tak banyak lagi tinggal.
Jika nak kami bantu dapatkan.. boleh cepat-cepat klik link www.episor.com dan buat bayaran segera.
Mana tahu dalam tempoh 3-4 hari ni selepas terima barang kat rumah.. dah boleh terus amalkan herba Episor ni.
Cepat baik, cepat sihat.
Boleh la aidilfitri ni nanti layan tetamu datang kat rumah tanpa sakit kaki lagi. Sihat-sihat juga. SOP jgn lupa jaga ya!
Sunday, April 25, 2021

Simptom-Simptom Slip Disc. No 3 yang Ramai Masih Tak Tahu. Kena Amalkan Herba Emorra Episor





 ‘Prolapse intervertebral disc (PID)’ atau lebih dikenali sebagai Slip Disc merupakan antara masalah utama dan kerap berlaku dalam kalangan pesakit yang mengalami masalah tulang belakang.

Slipped disc adalah penyakit yang melibatkan masalah pada cakera intervertebra(Intervertebral disc) . Dimana berlaku pengalihan Nucleus Pulposes dari lokasi normal yang terletak di tengah tengah disk. Perkara ini yang akan menyebabkan berlakunya himpitan pada saraf dikawasan tulang belakang.

Struktur Cakera Intervetebra

Annulus fibrosus koyak dan menyebabkan nucleus polposus terkeluar.
Annulus fibrosus koyak dan menyebabkan nucleus polposus terkeluar.

Cakera intervertebra terletak diantara tulang belakang. Ia berfungsi sebagai penyerap hentakan, menambah ketinggian dan menjadikan tulang belakang fleksibel.

Ia dikelilingi oleh lapisan fiber yang dikenali sebagai ‘Annulus fibrosus’ dan di dalamnya mempunyai ‘Nucleus polpopsus’

Koyakkan pada Annulus fibrosus akan menyebabkan nucleus polposus terkeluar dan menghimpit saraf dikawasan tulang belakang

Punca/ Faktor Slip Disc

Terdapat beberapa faktor risiko yang dapat membawa kepada masalah ini.

  • Obesiti: Berat badan yang berlebihan akan memberikan tekanan yang tinggi pada cakera intervertebra tersebut. Tekanan tersebut yang menyebabkan cakera tersebut lebih senang untuk koyak dan cedera
  • Pekerjaan: Pekerjaan melibatkan angkat barang berisiko tinggi. Ini diakibatkan oleh tekanan yang tinggi dikenakan pada tulang belakang secara kerap.
  • Postur: Postur yang tidak betul sewaktu duduk atau mengangkat barang berat
  • Genetik: Sesetengah pesakit memang mempunyai keturunan yang senang untuk mengalami masalah tersebut

Simptom-Simptom Slip disc

  • Sakit pada bahagian pinggang dan menajalar ke bahagian belakang peha dan betis
  • Batuk dan bersin akan menyebabkan sakit pada bahagian pinggang.
  • Rasa kebas dan mencucuk pada bahagian kaki
  • Lumpuh ataupun lemah pada bahagian kaki
  • Kebas pada bahagian tangan jika masalah ini berlaku pada tulang belakang bahagian leher

PERANAN FISIOTERAPI?

  • Mengurangkan rasa sakit pada bahagian pinggang
  • Mengurangkan himpitan saraf yang berlaku pada disc tersebut diaman ia akan mengurangkan sakit yang menjalar pada bahagian kaki
  • Menguatkan semula otot belakang dan otot abdominal supaya mampu untuk menyokong tulang belakang
  • Membantu pesakit melakukan aktiviti seharian secara maksimum tanpa rasa sakit.
Salah satu alternatif untuk kembali sihat adalah dengan amalkan herba Emorra Episor. Herba Horny Goat Weed yang terdapat di dalam herba Episor ini dipercayai dapat membantu anda untuk pulih dari masalah slip disc.

Ramai ahli fisioterapi juga menyarankan anda mengamalkan herba ini.

"Jangan stop jual herba Emorra Episor ini.. puas hati sangat... slip disc saya dah takda.. tulang belakang saya dah tak sakit sejak amal herba Emorra Episor" - Munirah 44 tahun, Seremban

"Sudah 3 tahun Emorra Episor berada di pasaran! Repeat order tinggi!"

"Berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia dibawah kategori tradisional"

Jika anda perlukan herba Emorra Episor untuk kembali sihat tulang belakang, pinggang, lutut, kaki, bahu, leher, tangan atau punggung... cepat-cepat dapatkan herba Emorra Episor ni dengan klik link kat sini.
Tuesday, April 13, 2021

Gout Punca Simptom Rawatan dan Cara Mencegahnya




 Apa itu Gout?

Gout adalah bentuk arthritis biasa & kompleks yang boleh menjejaskan sesiapa sahaja. Ia dicirikan oleh serangan yang tiba-tiba, teruk sakit, keradangan, kemerahan, bengkak dan kelembutan pada sendi. Lokasi yang paling menonjol sering kali bersambung di pangkal jari kaki.

Serangan gout boleh berlaku dengan tiba-tiba dengan sensasi bahawa kaki besar anda terbakar. Sendi yang terjejas adalah panas, bengkak dan sangat lembut sehingga sentuhan sepatu atau sandal di atasnya mungkin kelihatan tidak dapat ditolerir.

Gout Simptoms
Tanda-tanda dan gejala gout hampir selalu berlaku secara tiba-tiba Mereka adalah:
  1. Kesakitan sendi yang teruk - Gout biasanya menjejaskan kawasan di bawah sendi kaki yang besar, tetapi ia boleh berlaku di mana-mana sendi. Sendi lain adalah pergelangan kaki, lutut, siku, pergelangan tangan dan jari. Kesakitan mungkin lebih buruk pada 4 hingga 12 jam pertama selepas ia bermula
  2. Ketidakselesaan - Apabila kesakitan yang teruk mereda, ketidakselesaan bersama sendi mungkin berlangsung dari hari ke minggu. Serangan kemudian boleh bertahan lebih lama dan menjejaskan lebih banyak sendi
  3. Keradangan dan Kemerahan - sendi menjadi bengkak, lembut dan merah
  4. Gerakan terhad - Hingga gout berlangsung, anda mungkin tidak boleh bergerak sendi anda secara normal
Punca Gout
  1. Gout disebabkan oleh asid urik. Tahap asid urik yang tinggi dalam darah membentuk urat kristal yang terkumpul di dalam sendi, menyebabkan keradangan & sakit kuat serangan gout.
  2. Asid urik biasanya dihasilkan apabila badan memecah purin (purin didapati dalam makanan tertentu, seperti stik, daging organ dan makanan laut). Minuman beralkohol, terutamanya bir dan minuman yang dimasak dengan fruktosa juga boleh meningkatkan kandungan asid urik dalam darah.
  3. Biasanya, asid urik akan dibubarkan dalam darah dan melalui air kencing anda. Asid urik yang tinggi juga menimbulkan ketegangan pada buah pinggang.
  4. Tetapi jika kandungan asid urik lebih tinggi atau ekskresi melalui ginjal adalah rendah, asid urik dapat membina, membentuk tajam, seperti urat kristal urat dalam sendi yang menyebabkan sakit, keradangan dan bengkak.
Siapa yang berisiko untuk membangunkan Gout?
  • Demografi (Umur dan jantina) - Lelaki lebih terdedah kerana mereka mempunyai tahap asid urik yang lebih tinggi daripada wanita. Walau bagaimanapun, selepas menopaus tahap asid urik wanita meningkat. Lelaki mengalami gout pada usia 30 hingga 50 tahun. Wanita mengalami gout selepas menopaus
  • Diet - Orang yang makan daging dan makanan laut lebih cenderung mempunyai gout. Penggunaan alkohol (terutamanya bir) juga merupakan salah satu punca utama gout
  • Sejarah Keluarga Gout - Jika seseorang dalam keluarga anda mempunyai gout, anda mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk mengembangkan penyakit ini
  • Obesiti - Badan orang gemuk menghasilkan lebih banyak asid urik daripada biasa yang boleh menyebabkan gout
  • Keadaan perubatan - Orang yang menghidap tekanan darah tinggi, diabetes, jantung dan buah pinggang lebih berkemungkinan mempunyai Gout
Cara mencegah gout?
  1. Minum banyak cecair - Kekalkan terhidrasi, dan minum banyak air. Kurangkan bilangan minuman manis yang mengandung fruktosa tinggi dari gaya hidup harian anda
  2. Hadkan atau elakkan alkohol - Adalah dicadangkan untuk mengelakkan alkohol, terutamanya bir (seperti yang ditunjukkan oleh beberapa kajian baru-baru ini) semasa mengalami gout. Jika tidak, simpan pemeriksaan penggunaan alkohol untuk mencegah gout.
  3. Ambil produk tenusu rendah lemak untuk protein - Produk tenusu rendah lemak boleh mempunyai kesan perlindungan terhadap gout. Kurangkan pengambilan daging, ikan dan ayam.
  4. Mengekalkan berat badan yang sihat - Pastikan diet anda dikawal dan pastikan anda bersenam setiap hari supaya berat badan anda tetap terkawal.
Rawatan Gout

Mengubati Serangan Gout Akut
  1. Ambil ubat anti-keradangan secepat mungkin
  2. Ais dan angkat bersama
  3. Minum banyak cecair (tiada alkohol atau soda manis)
  4. Hubungi doktor anda dan buat temujanji
  5. Bersantai; Tekanan boleh memburukkan lagi gout
  6. Mintalah rakan dan keluarga untuk membantu anda dengan tugas harian
Ubat untuk Mengubati Serangan Gout Akut
  • Nonsteroidal anti-radang dadah (NSAIDs) - Dadah seperti Aceclofenac, Ibuprofen Dicycloverine, Diclofenac dan sebagainya membantu dalam memberikan kelegaan dari keradangan dan kesakitan sendi tajam
  • Kortikosteroid - Steroid membantu mengurangkan keradangan dan boleh diambil secara lisan. Ia mengambil masa 24 jam bagi steroid untuk mengambil tindakan. Terdapat beberapa kesan sampingan steroid yang perlu anda berhati-hati
Bagaimana untuk mengurangkan tahap asid urik
  1. Allopurinol mengurangkan pengeluaran asid urik. Ia sering dirawat pada dos harian yang rendah pada mulanya, dengan dos secara beransur-ansur meningkat dari masa ke masa. Kesan sampingan yang sering berlaku termasuk ruam kulit dan sakit perut.
  2. Febuxostat mungkin menjadi pilihan jika anda mengalami kesan sampingan dari allopurinol atau mempunyai penyakit buah pinggang. Seperti allopurinol, febuksostat mengurangkan jumlah asid urik yang dibuat dalam badan. Ia juga bermula pada dos yang lebih rendah, yang mungkin meningkat jika tahap asid urik kekal tinggi.
  3. Probenecid bertindak ke atas buah pinggang untuk membantu tubuh menghilangkan asid urik. Ubat ini diambil setiap hari dan boleh digabungkan dengan antibiotik untuk meningkatkan keberkesanan. Kesan sampingan yang biasa termasuk batu buah pinggang, loya, ruam kulit, sakit perut dan sakit kepala.
  4. Lesinurad adalah ubat oral yang membantu badan menghilangkan asid urik. Ia digunakan dengan perencat xanthine oxidase (XOI), seperti allopurinol atau febuxostat, untuk meningkatkan kesan kepada orang-orang yang gout tidak dikawal oleh XOIs yang disokong secara optimum sahaja. Kesan sampingan yang biasa termasuk sakit kepala, gejala selesema, peningkatan kreatinin darah, GERD dan sebagainya.
  5. Pegloticase digunakan apabila ubat-ubatan standard tidak dapat menurunkan paras asid urik, suatu keadaan yang dikenali sebagai gout kronik yang kronik. Pegloticase mengurangkan asid urik dengan cepat dan menurunkan paras daripada ubat lain. Ubat ini diberikan setiap dua minggu melalui infus intravena (IV).

-----------------

Untuk anda yang ada malah urik asid atau gout.. boleh juga amalkan minuman botanical Halba dari Fenugreek Juice Drink 
Sunday, April 11, 2021

O-Maxx Supplemen Terbaik Untuk Lelaki Yang Lemah Syahwat, Zakar Lembik

 


Bagi anda yang pernah mencuba produk-produk makanan tambahan untuk meningkatkan tenaga, apakah anda cuba produk terbaru ini. O-Maxx Orange Mix Powder adalah produk dalam bentuk serbuk yang sangat mudah untuk diambil.

Produk fomulasi import dari New Zealand ini terbukti berkesan untuk membantu pengguna mendapat tenaga ektra secara sihat.

Jika anda pernah membeli produk seperti Catuaba, Candy B, Double Coconut dan sebagainya, fungsi O-Maxx lebih mild dan selamat dan diperakui FDA.

Jika anda seorang yang sering berasa lesu badan, tidak bermaya, sering keletihan, selalu bekerja lebih masa, sering mengantuk, pastikan anda cuba O-Maxx Orange Mix Powder hari ini nak nikmati perbezaannya selepas pengambilan 1 sachet!

Untuk dapatkan produk ini, anda boleh hubungi atau whatsapp di 01703448110 dengan tinggalkan mesej, "nak order omaxx"

Harga sekotak RM200 sebotol.

Harga sangat berbaloi bila dibandingkan dengan kualiti dan hasil yang bakal diterima oleh pengguna.

Jadi tunggu apa lagi,

Whatsapp OMAXX ke 0173448110 sekarang!

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search